Schoolgaande kinderen

SCHOOLGAANDE KINDEREN

Een belangrijke leeftijd in het leven van je kind. De basisschoolperiode! Zodra je kind naar school gaat is in principe de basismotoriek aanwezig. Er worden steeds ingewikkeldere motorische taken van je kind verwacht, zowel in de grove als fijne motoriek. Denk aan schrijven, dubbeltaken bij de gymlessen, zoals een bal vangen en gooien, tikkertje spelen, voetballen en fietsen. Jongens en meisjes gaan de competitie met elkaar aan en er wordt steeds meer van ze verwacht. Dit motorische proces verloopt niet voor alle kinderen even vloeiend. Soms kan je kind niet goed mee met de gymlessen of blijkt dat het schrijven aanzienlijk moeilijker gaat dan verwacht. Je kind kan hierdoor achterstand oplopen. En op die leeftijd waar zoveel van ze verwacht wordt kan dit zelfs leiden tot sociaal-emotionele problemen. Onze ervaren kinderfysiotherapeuten kunnen hierbij helpen.

INDICATIES & REDENEN

Welke indicaties/redenen zijn er om je kind extra goed in de gaten te houden en eventueel advies te vragen aan de kinderfysiotherapeut? Je kind heeft:

• een sportblessure opgelopen
  • last van groeipijn
  • een afwijkende stand van gewrichten
  • moeite met zijn houding
  • moeite met de controle van de ademhaling
  • luchtwegproblemen
  • regelmatig hoofdpijn- of buikpijnklachten
  • inspanningsklachten
  • moeite om balans te handhaven
  • een motorische ontwikkelingsachterstand (grof en/of fijn motorisch vlak)

SYMPTOMEN

Als je kind een of meer van deze symptomen heeft, dan kun je contact met ons opnemen. Dat kan natuurlijk ook als je twijfelt en niet zeker weet of je kind een van deze indicaties heeft! Als kinderfysiotherapeut helpen we je kind zich motorisch verder te ontwikkelen. Dat doen we door oefeningen en wij geven tips en trucs mee hoe je die thuis dagelijks kan toepassen. Natuurlijk heeft iedere jongen of ieder meisje op die leeftijd wel eens last van een sportblessure of hoofdpijn. Als je signaleert dat deze indicaties vaker voorkomen of daarover twijfelt, neem dan contact met een van onze kinderfysiotherapeuten op.